Villkor och föreskrifter vid köp från webshoppen


1. Allmänt

1.1

Dessa allmänna villkor ("villkoren") gäller när du som kund ("du") gör en beställning av produkter (gäller ej tjänster) via www.familjetid.se. Avtal ingås mellan dig och Familjetid AB, organisationsnummer 559224-8412 ("Familjetid"). Övrig information om Familjetid samt kontaktuppgifter framgår på hemsidan.

1.2

Familjetid godkänner inte, enligt svensk lag, kreditköp till personer under 18 år. För att få beställa på hemsidan måste du fyllt 18 år. Familjetid förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra din beställning (exempelvis om du uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar).

1.3

Familjetid reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på hemsidan, exempelvis fel i teknisk specifikation, felaktiga priser samt prisjusteringar eller felaktigt lagersaldo. Familjetid förbehåller sig rätten att korrigera samt uppdatera felaktig information när som helst.

1.4

Hemsidan och allt innehåll på hemsidan ägs av Familjetid eller dess licensgivare. Genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar är informationen skyddad. Produktnamn, varumärken, bilder, firmanamn, grafik, design, layout samt information om tjänster, varor och annat innehåll får inte kopieras eller användas utan skriftligt godkännande av Familjetid.

2. BESTÄLLNING OCH AVTAL

2.1

När du genomför ett köp godkänner du våra köpevillkor samt vår integritetspolicy. Du godkänner därmed att du som kund tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av personuppgifter samt cookies, enligt Familjetids integritetspolicy.

2.2

Ett avtal om köp ingås först när Familjetid bekräftat din beställning och du mottagit en orderbekräftelse från Familjetid via e-post. Familjetid rekommenderar dig att spara orderbekräftelsen för eventuell kontakt med vår kundtjänst.

2.3

Det är mycket viktigt att du kontrollerar din beställning innan du slutför köpet. Efter köpet genomförts kan vi inte göra några ändringar i ordern, varken i adressen eller produkterna som beställts. Om du vill lägga till något i din order ber vi dig göra en ny beställning.

Om du beställt fel produkt eller vill ångra ditt köp returnerar du ordern när du mottagit den. Information om retur finns under punkt 5.2.

2.4

​Efter genomförd beställning så kan vi komma att kontakta dig via epost och be dig recensera produkterna i ditt köp.
Om du inte vill bli kontaktad angående detta, var god kontakta vår kundservice, så kan vi ta bort din epostadress från vår lista för dessa utskick.

2.5

Efter genomförd beställning så kan vi komma att skicka ut informationsmejl angående produkter och erbjudanden.

2.6

Rabattkoder gäller ej på vissa produkter.

3. BETALNING, PRISER OCH AVGIFTER

3.1

På Familjetid kan du välja att betala med kort. Alla priser på hemsidan visas i SEK inklusive moms.

3.2

Notera att fri frakt inte är möjligt på produkter som endast kan skickas till ombud. Kostnad för frakt framgår i kassan på respektive fraktsätt. Alla leveranstider som anges är endast preliminära beräknade leveranstider. Varken vi eller speditörerna kan garantera leveranstiderna som anges.

När du väljer fraktsätt betalar du för vald tjänst, inte för att din försändelse ska vara framme vid en viss tidpunkt. Händelser utanför vår samt speditörens kontroll kan inträffa, som kan påverka leveranstiden till exempel väder och tekniska problem.

PostNord brev: Skickas som vanligt brev med PostNord (ej spårbart). I första hand levereras försändelsen direkt till din brevlåda. Får den inte plats i brevlådan ställs den utanför dörren alternativt hängs i en påse på brevlådan/dörren. Endast privatpersoner.

PostNord varubrev: Skickas med PostNord som varubrev (spårbart). I första hand levereras försändelsen direkt till din brevlåda. Får den inte plats i brevlådan ställs den utanför dörren alternativt hängs i en påse på brevlådan/dörren. Endast privatpersoner.

PostNord ombud: Väljer du PostNord ombud som fraktsätt skickas försändelsen till ditt valda PostNord-ombud (spårbart). Du får ett SMS när din order finns att hämta hos ombudet. Privatpersoner och företag.

PostNord hemleverans: Hemleverans med PostNord (spårbart). När din försändelse skickats från oss får du en avi per SMS eller mail för att välja leveransalternativ för din försändelse. Endast privatpersoner.

PostNord företagspaket: Leverans till ert företag med PostNord. Leverans sker vardagar mellan 7-18. Normalt görs endast ett leveransförsök. Om ingen är på plats för att ta emot försändelsen levereras försändelsen till närmsta PostNord-ombud. Endast företag.

Observera att försändelser med spårbar frakt EJ kan skickas till en boxadress.

Familjetid förbehåller sig rätten att ändra fraktmetod för både vår och kundens säkerhet. Notera att vi aldrig byter till ett billigare fraktsätt än du själv valt.

3.3

För outlösta/ej levererade paket skickade direkt hem, till ombud eller paketskåp debiterar vi kunden en frakt- och hanteringsavgift.
Avgift privatperson: 150kr

Avgift företag: 300kr

Det är mycket viktigt att den angivna adressinformationen är korrekt. Vid felaktiga adressuppgifter (till exempel fel postnummer) tillkommer en extra avgift från fraktbolagens sida. Vi förbehåller oss rätten att debitera dig som kund denna kostnad.

Avgift: 250kr

4. LEVERANS

4.1

Leveranstiden kan variera beroende på vilken produkt du köpt. Beräknad leveranstid anges i kassan, baserad på leveranstid vi får av respektive speditör och varierar beroende på valt fraktsätt.

Vänligen notera att avvikelser kan förekomma som ligger utanför Familjetid kontroll, vilket kan påverka leveranstiden.

4.2

Om du har en försändelse som ska hämtas hos ombud ska du göra detta inom tiden som angetts i avin. Normalt ska paket hämtas ut personligen med giltig legitimation ihop med försändelse-ID. Du får en avisering som visar var och när paket kan hämtas. Avisering kan ske via e-post, SMS eller vanlig post.


5. ÅNGERRÄTT OCH ÖPPET KÖP

5.1

Du har i enlighet med distansavtalet rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du mottagit varan. Om du vill ångra ditt köp meddelar du oss detta via mail till info@familjetid.se inom 14 dagar från att du mottagit din order. Du har sedan ytterligare 14 dagar på dig att returnera varan, från att du meddelat oss om detta.

5.2

Varan måste returneras oanvänd och i originalförpackning. Se till att din retur är märkt med ditt ordernummer och är väl förpackad så den inte går sönder under transporten. Du som kund ansvarar för att varan kommer fram till oss och att varan då är i gott skick. Vi rekommenderar att du skickar din retur spårbart. Om du skickat med följesedeln i din retur underlättar detta hanteringen av returen. Alla returer hanteras normalt inom 15 arbetsdagar från att vi mottagit returen.

Familjetid förbehåller sig rätten att ta ut en avgift för eventuell värdeminskning och dra av det från returbeloppet. Vi förbehåller oss även rätten att inte acceptera använda produkter i retur.

Vänligen notera att om du använder samma emballage som ordern levererades i, måste du själv frankera försändelsen på nytt. Har den ej frankerats tar vi ut en avgift om 90 kr för våra och PostNords omkostnader.

Återbetalningen kommer ske utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från den dag då vi fick ditt meddelande om att du ångrat köpet. Vi förbehåller oss rätten att avvakta återbetalningen till vi fått tillbaka varan från dig.

5.3

Produkter som ej omfattas av ångerrätt:

1) Varor med bruten försegling.

2) Varor som beställts efter särskilda önskemål. Till exempel ej lagerförda varor som beställts hem specifikt efter kunds önskemål.

6. BYTE

6.1

Har du av misstag beställt fel produkt eller önskar byta till en annan produkt gör du detta genom att beställa den önskade produkten och sedan returnera den produkten du vill lämna tillbaka till oss.

Din nya beställning levereras till dig inom den förväntade leveranstiden som angivits i kassan och din retur behandlas inom 15 arbetsdagar från att vi har mottagit denna. När din retur behandlats får du ett mail av oss och vi krediterar dig för det du returnerat. Återbetalning sker via det betalsätt du valde när köpet gjordes.

Ej returnerad produkt

Om du som kund ska skicka tillbaka en produkt på grund av reklamation, felskickad produkt, skadad produkt eller liknande, och du ej gör detta, kommer vi fakturera dig för kostnaden av produkten samt en administrativ kostnad på 200kr.

7. REKLAMATION OCH GARANTI

7.1

De flesta reklamationer kan genomföras via mail, vi ber dig därför EJ returnera produkten innan du varit i kontakt med vår kundservice. 

7.2

Vi följer konsumentköplagen om 3 års reklamationsrätt. För att du ska kunna reklamera en vara krävs att felet fanns från början. Du får alltså inte själv ha orsakat felet. För att reklamera ett fabriksfel krävs det att du kontaktar oss inom skälig tid, det vill säga inom två månader från att du mottagit produkten.

Alla varor sänds kontrollerade. Om det mot förmodan skulle vara fel på en vara har kunden rätt att få varan reparerad eller ersatt med en ny enligt konsumentköplagen. Om produkten skulle vara defekt redan vid leverans ber vi dig kontakta oss inom tre dagar från att du mottagit din order, så byter vi ut produkten direkt.

Skador som uppstår vid felaktig användning eller montering går ej att reklamera. Detta gäller till exempel felaktigt monterade skärmskydd då denna typ av produkt kräver noggrannhet för att fungera optimalt.

7.3

Alla produkter levereras med minst 6 månaders garanti.

8. INFORMATION FÖR FÖRETAGSKUNDER

8.1

Företag kan beställa med faktura direkt i kassan . För att handla som företag klickar du på "Jag handlar som: Privat Ändra" högst upp i kassan, och följer sedan instruktionerna. För att handla som kommun eller landsting klickar du på "Kommuner och landsting - Handlar du för kommun eller landsting, klicka här." under punkt 4 "Slutför ditt köp" i kassan.

8.2

Finns det för få produkter i lager eller vill du köpa en produkt vi inte har på hemsidan kan ni alltid höra av er så hjälper vi er så gott vi kan. Skicka ett mail till info@familjetid.se så återkommer vi till er.

9. KONTAKTINFORMATION

Familjetid.se
Järnvägsgatan 32A
261 31 LANDSKRONA

(Ej besöksadress.)

Mail: info@familjetid.se
Telefon: 040-100194

Öppettider kundservice:

Måndag-fredag: 8.00-15.00

Lördag och söndag: Stängt

Organisationsnummer: 559224-8412
Företagsnamn och juridiskt namn: Familjetid AB
Godkänd för F-skatt

10. FORCE MAJEURE

Säljaren ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som säljaren inte kunnat råda över såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständigheter som här angivits. Dessa omständigheter ska utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder.

Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

Allmänna Reklamationsnämnden (ARN): https://www.arn.se/

Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
EU ODR: https://ec.europa.eu

Dessa köpevillkor uppdaterades senast: 2023-10-28